Investování do ropy. Ropa – současnost a budoucnost, 2. díl
Investování do ropy. Michal Valíšek: Ropa – současnost a budoucnost, 2. díl, předchozí díl si přečtěte zde: Ropa – současnost a budoucnost, 1. díl.

Druhým a velmi důležitým prvkem tvorby cen ropy jsou těžební náklady. Nikde nepanují tak rozdílné podmínky jako u těžby ropy. V arabských státech se ropa těží z písků. Když si někde v emirátech vyvrtáte důlek, vyteče ropa. Náklady na těžbu jsou proto malé a dosahují cca 25 – 30 $ na barel. Saudská Arábie a další státy této oblasti mohou proto klidně prodávat ropu za 40 $ a mají zajištěný zisk. Ale těžba z břidlic, jak ji praktikují Spojené státy, je dražší a tamní těžaři potřebují cenu alespoň na hranici 55 $. Proto v letech 2016 a 2017, kdy prodejní cena byla pod touto hranicí, bylo mnoho vrtů odstaveno a mnozí, kteří si vzali úvěr, měli problémy. Ale technologie jdou stále dopředu a jak jsem psal minule, zdokonalená technologie frakování opět umožnila americkým těžařům návrat na světový trh, protože jejich současné náklady jsou již pod 50$. Nejdražší je těžba z hlubokomořských vrtů, proto také ropa Brent je mnohem dražší než tzv. lehká ropa WTI.

Na ceně ropy jsou závislé nejen firmy, ale celé státy. Například ruská ekonomika je na ropě (a zemním plynu) závislá úplně. Je to více než třetina příjmů jejich státního rozpočtu. Pokud bude cena ropy dlouhodobě pod 40 $ za barel, Rusko zkrachuje. Také nový saúdskoarabský král Salmán již zavádí program ekonomické budoucnosti své země „po ropě“.

Poptávka po ropě

Poptávka je prvním určujícím činitelem pro cenu ropy. V současnosti poptávka roste, protože globální ekonomika stále šlape a zásoby jsou velmi nízké. To žene cenu ropy nahoru nebo ji alespoň drží na vysokých číslech. Jenže nás jako dlouhodobé investory zajímá více než současnost především budoucnost. Pojďme se tedy alespoň krátce zamyslet nad tím, jakou má ropa budoucnost.

Vývoj cen ropy za posledních 5 let
Vývoj cen ropy WTI za posledních 5 let

Budoucnost ropy

Poptávku v již velmi blízké budoucnosti bude snižovat zavádění nových technologií a nových materiálů. Pro oblast výroby pohonných hmot, která – jak jsem v minulém článku uvedl – spotřebovává asi 70 % vytěžené ropy, již nyní představují velkou konkurenci elektromobily a také vozy s hydribním pohonem. Celosvětově je elektromobilů zatím jen asi 1 %, ale s rozvojem technologií, které umožní vyšší kapacitu bateriových úložišť a tím také delší dojezd na jedno nabití a s rozvojem sítě rychlonabíjecích stanic, bude podíl elektromobilů rychle narůstat. Norové vydali nařízení, že nové automobily registrované do provozu od roku 2020 již nesmí mít jen spalovací motor, ale musí být alespoň hybridní, tedy spalovací motor + elektřina nebo CNG nebo vodík. Koncern Volkswagen plánuje v roce 2025, již za pouhých 7 let, prodat cca 1 milion elektromobilů páté úrovně. Jaké prodeje plánují ostatní výrobci sice nevím, ale budou to jistě desítky milionů vozů.

Na špici pelotonu v zavádění elektromobility je Čína, která trpí velkým znečištěním a tento trend ji dává šanci nejen na ekologické zlepšení, ale také ji drží na technologické špičce ve vývoji. A jak je čínský trh důležitý není třeba vysvětlovat. Podporu tomuto trendu poskytuje také spolupráce automobilek a softwarových firem na vývoji a praktických aplikacích aut s autonomním řízením, tedy aut bez řidiče. Není třeba dodávat, že tyto vozy jsou na elektrický pohon. Taková je budoucnost automobilismu a nic na tom nezmění ani fakt, že již máme první případ úmrtí chodkyně po srážce s takovým autem, po kterém byly zkoušky v reálném provozu dočasně zakázány.

Dalším důležitým faktorem jsou materiály. Stále přibývají nové, které nahrazují dosud používané, jejichž výchozím produktem byla ropa. To se týká především plastů všech druhů, které jsou nahrazovány materiály získávanými z odpadových surovin nebo zcela novými.

Významným prvkem je rovněž ekologie. Některé země již zakázaly např. prodej igelitových tašek v supermarketech, zvyšuje se podpora recyklace, některé plastové obaly jsou nahrazovány přírodními materiály, které se po krátké době po použití samovolně rozloží a nepředstavují tak žádnou ekologickou zátěž.

Suma sumárum, analytici a prognostici jsou přesvědčeni, že spotřeba ropy, a tedy i poptávka, se bude v dalších desetiletích rapidně snižovat. Existují studie, které předpovídají, že cena ropy během následujících dvaceti let klesne zpět na hodnotu cca 30 $ za barel, tedy na méně než polovinu dnešních cen. Jiní se odvažují tuto cenu hledat až na úrovni 25 $. Samozřejmě, takový cenový sestup bude pozvolný, ale bude znamenat úplnou revoluci. Bude nutné změnit orientaci celých průmyslových oborů a některé jistě zaniknou. Pro nás jako investory to bude znamenat také nutnost rebalancovat svá akciová portfolia.

Předchozí díl o ropě:

Ropa – současnost a budoucnost, 1. díl

Scan to Donate Bitcoin to Michal Valíšek
Did you like this?
Tip Michal Valíšek with Bitcoin
Ropa – současnost a budoucnost, 2. díl
Souhrn
Ropa – současnost a budoucnost,  2. díl
Jméno článku
Ropa – současnost a budoucnost, 2. díl
Popis
Ropa – komodita, jejíchž zásoby se ztenčují. Budoucnost ropy? V dnešním díle se Michal Valíšek zamýšlí opět nad ropou, a tentokrát hledí do budoucnosti, která nemusí být zas tak vzdálená. Předpokládá pokles cen a nižší poptávku. Jak na k tomu přišel? Přečtěte si v článku.
Autor
Vydavatel
Centrum investic
Logo vydavatele
Tagged on:                                         

2 thoughts on “Ropa – současnost a budoucnost, 2. díl

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..