Všichni víme nebo alespoň tušíme, že automobilový průmysl je nosným prvkem produkce většiny vyspělých evropských zemí a významně se podílí na tvorbě HDP. Beze zbytku to platí pro Německo, Francii, Itálii, Českou republiku i Slovensko, Velkou Británii a mnohé další země se v tomto oboru angažují jako subdodavatelé. Je proto velmi důležité vědět, jakou má tento segment budoucnost.

Bohužel, nutno konstatovat, že se nad tímto průmyslovým oborem stahují černá mračna. V první řadě nutno uvést, že produkce v celém světě výrazně slábne. Platí to pro USA, Čínu, Japonsko i Evropu. Za druhé čtvrtletí např. Honda měla produkci meziročně o 12 % menší, Toyota o 13 %. To je podstatně více, než kolik by se dalo přičíst na vrub stagnace nebo mírného globálního oslabení ekonomiky. Ale je tu i jiný, daleko závažnější problém. Od ledna příštího roku vstoupí v platnost nová legislativa Evropské unie, která stanovuje nové a velmi přísné limity pro motory a stanovuje normu pro emise škodlivin. Hodnoty, které nová směrnice zavádí, jsou již dlouhou dobu známé a všichni výrobci automobilů se shodují, že jsou naprosto nesplnitelné. Předpokládali, že pokud se do statistik prodejů započítají k benzinovým a dieselovým motorům také plug-in hybridy a elektromobily, tak to v průměru nějak vyjde. Nyní ale nastalo veliké vystřízlivění, protože elektromobily se prostě neprodávají.

Pokud uvedu jenom české podmínky, je situace následující. Nový elektromobil je cca o 200 tisíc dražší, než stejný nebo srovnatelný vůz s klasickým motorem. To znamená, že při ceně 32,- Kč/l a spotřebě 7 l/100 km, za oněch 200 tisíc ujedu cca 90 tisíc kilometrů. To je pro někoho nájezd na čtyři roky, pro někoho na devět let. V každém případě můžeme hovořit o tom, že je to zhruba doba životnosti vozu. Pořízení elektromobilu je tedy neekonomické. Navíc počet rychlonabíjecích stanic je u nás mizivý, dojezd je tak na cestu do práce, na nákupy či na krátký výlet, ale na dovolenou se s tím jet nedá. Ani v zahraničí na tom nejsou o mnoho lépe a počet prodaných „éček“ o zájmu či spíše nezájmu spotřebitelů mluví zcela jasně . Plug-in hybridy jsou na tom o dost lépe, ale ani zde se nedá mluvit o masovém zájmu.

Je již naprosto jasné, že norma splněna nebude. A penále, které výrobcům za nedodržení nových limitů hrozí, je v astronomické výši. Je to taková pálka, že někteří ekonomové již otevřeně hovoří o možnosti, že slabší výrobci zkrachují. A navíc je nad evropským automobilovým průmyslem veliký strašák v podobě možného zavedení cel na dovoz do USA. Trump tím vyhrožuje již delší dobu a není vyloučeno, že příští rok – který je pro něj volební – k tomu přistoupí, aby tak podpořil domácí produkci a získal nějaké politické body. To by znamenalo pro obor automotive kolaps nebo alespoň obrovský problém, který by pocítily ekonomiky mnoha zemí, tu naši nevyjímaje.

Scan to Donate Bitcoin to Michal Valíšek
Did you like this?
Tip Michal Valíšek with Bitcoin
Jak dál v oblasti automotive
Souhrn
Jak dál v oblasti automotive
Jméno článku
Jak dál v oblasti automotive
Popis
Všichni víme nebo alespoň tušíme, že automobilový průmysl je nosným prvkem produkce většiny vyspělých evropských zemí a významně se podílí na tvorbě HDP. Beze zbytku to platí pro Německo, Francii, Itálii, Českou republiku i Slovensko, Velkou Británii a mnohé další země se v tomto oboru angažují jako subdodavatelé. Je proto velmi důležité vědět, jakou má tento segment budoucnost.
Autor
Vydavatel
Centrum investic
Logo vydavatele
Tagged on:                                                     

Napsat komentář

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..