Všichni víme nebo alespoň tušíme, že automobilový průmysl je nosným prvkem produkce většiny vyspělých evropských zemí a významně se podílí na tvorbě HDP. Beze zbytku to platí pro Německo, Francii, Itálii, Českou republiku i Slovensko, Velkou Británii a mnohé další země se v tomto oboru angažují jako subdodavatelé. Je proto velmi důležité vědět, jakou má tento segment budoucnost.
Bohužel, nutno konstatovat, že se nad tímto průmyslovým oborem stahují černá mračna. V první řadě nutno uvést, že produkce v celém světě výrazně slábne. Platí to pro USA, Čínu, Japonsko i Evropu. Za druhé čtvrtletí např. Honda měla produkci meziročně o 12 % menší, Toyota o 13 %. To je podstatně více, než kolik by se dalo přičíst na vrub stagnace nebo mírného globálního oslabení ekonomiky. Ale je tu i jiný, daleko závažnější problém. Od ledna příštího roku vstoupí v platnost nová legislativa Evropské unie, která stanovuje nové a velmi přísné limity pro motory a stanovuje normu pro emise škodlivin. Hodnoty, které nová směrnice zavádí, jsou již dlouhou dobu známé a všichni výrobci automobilů se shodují, že jsou naprosto nesplnitelné. Předpokládali, že pokud se do statistik prodejů započítají k benzinovým a dieselovým motorům také plug-in hybridy a elektromobily, tak to v průměru nějak vyjde. Nyní ale nastalo veliké vystřízlivění, protože elektromobily se prostě neprodávají.
Pokud uvedu jenom české podmínky, je situace následující. Nový elektromobil je cca o 200 tisíc dražší, než stejný nebo srovnatelný vůz s klasickým motorem. To znamená, že při ceně 32,- Kč/l a spotřebě 7 l/100 km, za oněch 200 tisíc ujedu cca 90 tisíc kilometrů. To je pro někoho nájezd na čtyři roky, pro někoho na devět let. V každém případě můžeme hovořit o tom, že je to zhruba doba životnosti vozu. Pořízení elektromobilu je tedy neekonomické. Navíc počet rychlonabíjecích stanic je u nás mizivý, dojezd je tak na cestu do práce, na nákupy či na krátký výlet, ale na dovolenou se s tím jet nedá. Ani v zahraničí na tom nejsou o mnoho lépe a počet prodaných „éček“ o zájmu či spíše nezájmu spotřebitelů mluví zcela jasně . Plug-in hybridy jsou na tom o dost lépe, ale ani zde se nedá mluvit o masovém zájmu.
Je již naprosto jasné, že norma splněna nebude. A penále, které výrobcům za nedodržení nových limitů hrozí, je v astronomické výši. Je to taková pálka, že někteří ekonomové již otevřeně hovoří o možnosti, že slabší výrobci zkrachují. A navíc je nad evropským automobilovým průmyslem veliký strašák v podobě možného zavedení cel na dovoz do USA. Trump tím vyhrožuje již delší dobu a není vyloučeno, že příští rok – který je pro něj volební – k tomu přistoupí, aby tak podpořil domácí produkci a získal nějaké politické body. To by znamenalo pro obor automotive kolaps nebo alespoň obrovský problém, který by pocítily ekonomiky mnoha zemí, tu naši nevyjímaje.
Rodinné finance a investice
Jsme nezávislí investiční konzultanti, specializujeme se na oblast bydlení a investic. Naší vizí je pomáhat klientům budovat finanční nezávislost. Neváhejte se na nás obrátit telefonicky nebo e-mailem.
rofin-investice.cz
rofin-investice@seznam.cz
+420 603 874 359
507 05 Konecchlumí
Česká republika
investice, hypotéky, pojištění osob, firemní připojištění